Kontynuowanie rozwoju ścieżek rowerowych w mieście. Budowa wypożyczalni rowerów, samoobsługowych stacji naprawy rowerów, oznakowanie ścieżek rowerowych.
Do tej pory, w dwóch edycjach Budżetu Obywatelskiego zwyciężała rozbudowa ścieżek rowerowych.
Dotychczas z tego budżetu przeznaczono na rozwój infrastruktury rowerowej milion złotych.
W ramach I etapu przeprowadzono:
1. remont odcinka chodnika przy ul. Mikołowskiej (od ul. Dębowej do ul. Bocznej) długości 528 m, szerokości 2,0 m – nawierzchnia asfaltowa wraz z oznakowaniem „Droga dla pieszych z możliwością ruchu rowerzystów”
2. remont odcinka chodnika przy ul. Bocznej (od ul. Brzozowej do ul. Gichta) długości 367 m, szerokości 2,0 m – nawierzchnia asfaltowa wraz z oznakowaniem „Droga dla pieszych z możliwością ruchu rowerzystów”
3. remont odcinka chodnika przy ul. Folwareckiej (od Skateparku do targowiska) długości 271 m, szerokości 2,0 m – nawierzchnia asfaltowa wraz z oznakowaniem „Droga dla pieszych z możliwością ruchu rowerzystów”
4. wykonanie prac związanych z dostosowaniem przejść dla pieszych dla ruchu rowerowego:
- ul. Dworcowa (na wysokości przejazdu kolejowego) wykonanie poszerzenia chodnika z kostki betonowej oraz wykonanie przejazdu dla rowerzystów przez ul. Fabryczną oraz Kolejową.
- ul. Dolne Przedmieście poszerzenie chodnika z kostki betonowej oraz wykonanie przejazdu dla rowerzystów przez ul. Dolne Przedmieście oraz ul. Powstańców;
- ul. Boczna – Brzozowa poszerzenie chodnika z kostki betonowej oraz wykonanie przejazdu dla rowerzystów;
- Al. Zjednoczonej Europy – poszerzenie przejścia dla pieszych w ciągu Traktu Piastowskiego z os. Pawlikowskiego na os. Powstańców Śl. – wykonanie przejazdu dla rowerzystów;
- ul. Dąbrowskiego przejście dla pieszych w rejonie traktu Piastowskiego – wykonanie przejazdu dla rowerzystów z dostosowaniem sygnalizacji świetlnej - Trakt Piastowski – połączenie ścieżki rowerowej w os. Ks. Władysława ze ścieżką w ciągu ul. Boryńskiej;
- oznakowanie pionowe i poziome ciągu ścieżek rowerowych na wszystkich ww. odcinkach oraz w ciągu ścieżek na os. Pawlikowskiego (promenada za sklepem LIDL) oraz wzdłuż ul. Dąbrowskiego od przejścia sygnalizowanego dla pieszych do bloku nr 2 na os. Ks. Władysława;
- doposażenie ścieżek rowerowych w dwie samoobsługowe stacje naprawcze dla rowerzystów oraz w 15 szt. stojaków rowerowych.
W drugim etapie, realizowanym w 2015 rok w pierwszej kolejności planuje się połączyć istniejącą ścieżkę rowerową w ciągu ul. Boryńskiej ze ścieżką na ul. Górne Przedmieście i dalej w kierunku Starówki, aż do ul. Wodzisławskiej. Następnie zostaną wybudowane przejazdy dla rowerzystów przez ul. Wodzisławską, ul. ks. Leszka i przez Al. Niepodległości w kierunku istniejącej ścieżki wzdłuż ul. Górne Przedmieście. Dalej ścieżka połączy się z kolejną arterią dla jednośladów w kierunku Parku Staromiejskiego, do ul. Rybnickiej. Zostanie również wydzielony i oznakowany przejazd dla rowerzystów przez ul. Ogrodową z poszerzonym przejściem dla pieszych w kierunku ul. Moniuszki.
W planach jest także kontynuacja istniejącej ścieżki wzdłuż ul. Dąbrowskiego, do Ronda Wodzisławskiego. Dodatkowo uwzględniono dopuszczenie ruchu rowerzystów na drodze dla pieszych od Parku Cegielnia, wzdłuż ul. Folwareckiej, w kierunku Targowiska Miejskiego i dalej obok Domu Handlowego „Adar” i ciągiem do al. Wojska Polskiego. Następnie wokół Ronda Węgierskiego, przez ul. Jubileuszową i do ul. Rybnickiej.
Posiedzenie zespołu ds. planowania przebiegu ścieżek rowerowych na terenie gminy odbyło się w siedzibie Urzędu Miasta Żory. Przedstawiony projekt jest kontynuacją I etapu budowy ścieżek z 2014 r. i ma na celu objęcie jak największej części miasta siecią oznakowanych dróg oraz chodników z możliwością jazdy rowerem. W ramach budżetu na 2016 roku mogłyby powstać nie tylko nowe odcinki ścieżek rowerowych, ale też kolejne samoobsługowe stacje naprawy rowerów oraz miejskie wypożyczalnie rowerów na wzór tych, które powstały już w wielu polskich i europejskich miastach.