Wsparcie dla osób, których w trakcie epidemii nie stać na pełne opłacenie czynszu

Osoby, które ze względu na pandemię COVID-19 i związane z nią ograniczenia znalazły się w trudnej sytuacji materialnej i nie stać ich na pełne opłacanie czynszów mogą otrzymać dodatek mieszkaniowy z mocą wsteczną oraz dodatek mieszkaniowy powiększony o „dopłatę do czynszu”.

Ustawa z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (Dz. U. z 2021 r., poz. 11)  oraz ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacjami kryzysowymi (Dz.U. z 2020r. poz.1842, z późn. zm.) wprowadzają wsparcie dla osób, które w trakcie epidemii znalazły się w trudnej sytuacji materialnej i nie stać ich na pełne opłacanie czynszów. Umożliwiają one otrzymanie dodatku mieszkaniowego z mocą wsteczną oraz dodatku mieszkaniowego powiększonego o „dopłatę do czynszu”.

Dodatek mieszkaniowy z mocą wsteczną

By otrzymać to świadczenia należy złożyć wniosek o dodatek mieszkaniowy wraz z deklaracją  o dochodach gospodarstwa domowego, o której mowa w art. 7 ust.1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych, za okres 3 miesięcy poprzedzających miesiąc, od którego ma zostać przyznany dodatek mieszkaniowy z mocą wsteczną. Należy też dołączyć do wniosku klauzulę, określającą od jakiego terminu chce się otrzymywać wsparcie mieszkaniowe. Dochód na jednego członka gospodarstwa domowego, będący podstawą ustalenia prawa do dodatku mieszkaniowego z mocą wsteczną, ustala się za okres
3 kolejnych miesięcy poprzedzających miesiąc, od którego ma zostać przyznany dodatek mieszkaniowy z mocą wstecz. Dodatek mieszkaniowy, tak jak dotychczas, będzie przyznawany na sześć miesięcy.

Dodatek mieszkaniowy wraz z „dopłatą do czynszu”

W celu otrzymania tego świadczenia należy złożyć wniosek o dodatek mieszkaniowy wraz z adnotacją na wniosku „wniosek o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu”. Świadczenie przyznaje się na wniosek złożony nie później niż 31 marca 2021 r. Wysokość dodatku mieszkaniowego powiększonego o dopłatę do czynszu stanowi 75%  miesięcznego czynszu opłaconego przez najemcę, jednak nie więcej niż 1 500 zł.

Dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu przyznaje się wyłącznie najemcy lub podnajemcy spełniającemu warunki przyznania dodatku mieszkaniowego wynikające
z ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych, w przypadku, gdy:

  • średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego ubiegającego się o dodatek mieszkaniowy w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych, zwanego dalej „wnioskiem o dodatek”, jest co najmniej o 25% niższy niż średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego najemcy osiągnięty w 2019 r., oraz
  • ubiegający się o dodatek mieszkaniowy najmował albo podnajmował lokal mieszkalny przed dniem 14 marca 2020 r., oraz
  • ubiegającemu się o dodatek mieszkaniowy nie przysługiwał wcześniej dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu.

Do wniosku o dodatek z adnotacją, poza dokumentami, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych, dołącza się:

  • oświadczenie o średnim miesięcznym dochodzie przypadającym w 2019 r. na jednego członka gospodarstwa domowego ubiegającego się o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu;
  • oświadczenie o spełnianiu przez ubiegającego się o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu warunków, o których mowa w art.15 zzzid pkt 2 i 3;
  • dokumenty potwierdzające wysokość miesięcznego czynszu opłacanego przez ubiegającego się o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu.

Więcej informacji można uzyskać pod numerem telefonu 32 43 42 412 wew. 13 lub bezpośrednio w punkcie obsługi dodatków mieszkaniowych i energetycznych, znajdującym się w głównej siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żorach przy ul. Ks. Przemysława 2, pokój nr 3.

 

 Grafika z herbem miasta Żory oraz napisem: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Żorach ogłoszenie

Grafika z herbem miasta Żory oraz napisem: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Żorach ogłoszenie

Najnowsze:

Wyniki otwartych konkursów ofert nr 13/2021 i 14/2021

Rozstrzygnięto ogłoszone przez Prezydenta Miasta Żory otwarte konkursy ofert numer 13/2021 i 14/2021.

Posiedzenia Komisji Rady Miasta - kwiecień 2021

W przyszłym tygodniu przed sesją Rady Miasta Żory, na swoich posiedzeniach tradycyjnie już spotkają się radni, tworzący komisje branżowe Rady Miasta. Prezentujemy harmonogram prac komisji.

Andrzej Zieliński drugi w Biegu Kreta Hardcore! W 87 godzin przebiegł aż 376,6 km!

Niewiarygodny dystans prawie 377 km w górskim terenie pokonali uczestnicy Biegu Kreta Hardcore, który rozrywany był w tzw. Trójkącie Sudeckim, obejmującym Ślężę Śnieżkę i Śnieżnik. Jako drugi na linii mety zameldował się żorzanin Andrzej Zieliński!

Spis powszechny dotyczy także Ciebie! Każdy, kto mieszka w Polsce musi się spisać

Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań już się rozpoczął i potrwa do 30 września. Obecnie jest on realizowany w pełni przy użyciu interaktywnego formularza spisowego. Warto pamiętać, że spisem objęte są wszystkie osoby mieszkające obecnie w Polsce – także obcokrajowcy. Nasze miasto przygotowało kilka udogodnień, by udział w spisie był komfortowy.

Trwa Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021

Do 30 września 2021 roku potrwa Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, w pełni realizowany przy użyciu interaktywnego formularza spisowego. 

Przed wizytą w Urzędzie Miasta Żory należy się umówić

Prosimy, by w miarę możliwości załatwiać sprawy telefonicznie, drogą pocztową lub przez Internet , korzystając z Elektronicznego Biura Obsługi Interesanta, a także przez e-PUAP.

Klienci w sytuacjach wymagających osobistego stawienia się w Urzędzie Miasta Żory przyjmowani są po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu terminu wizyty.

W przypadku spraw dotyczących: rejestracji pojazdu, prawa jazdy, dowodów osobistych oraz ewidencji ludności należy umówić się przez Internetowy System Kolejkowy

W pozostałych sprawach należy umówić się telefonicznie. 

Nie dotyczy to: zgłaszania zgonów w Urzędzie Stanu Cywilnego oraz zgłaszania utraty dowodu osobistego w Wydziale Spraw Obywatelskich – te sprawy można załatwić bez wcześniejszego umawiania się.

Prosimy o ograniczenie wizyt w Urzędzie Miasta do niezbędnego minimum. 

Dokumenty można składać w skrzynkach podawczych, ustawionych przy wejściach do budynków Urzędu Miasta. Wyłącznie w przypadku konieczności otrzymania potwierdzenia odbioru możliwe jest składanie dokumentów w biurach podawczych Urzędu Miasta.

Telefony kontaktowe do Urzędu Miasta Żory

 

 

Informacja odnośnie RODO
Szanowni Czytelnicy, Podstawa prawna: Art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE z dnia 27 kwietnia 2016r. (Dz. Urz. UE Nr 119) (RODO). W związku z powyższym zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 RODO z dnia 27 kwietnia 2016 roku informujemy, że: administratorem Państwa danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miasta Żory jest Prezydent Miasta Żory, Al. Wojska Polskiego 25, 44-240 Żory, tel. 32 4348200, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. W Urzędzie Miasta Żory wyznaczono Inspektora ochrony danych, z którym można skontaktować się przez: email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. 32 43 48 133 Stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu: zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron, ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych oraz poznanie Państwa preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów. Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Państwa przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Państwa urządzenia. Dane osobowe mogą być udostępniane organom państwowym na ich żądanie na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, lub innym osobom i podmiotom współpracującym- tj. podwykonawcom świadczącym na naszą rzecz usługi, w szczególności usługi informatyczne, prawne, inne usługi pomocnicze (na podstawie zawartych umów powierzenia przetwarzania danych osobowych). Państwa dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania zgody, a w przypadku zbierania danych dla celów dokonywania analiz i badań statystycznych do czasu zgłoszenia skutecznego sprzeciwu. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. W celu skorzystania z powyższych praw należy skontaktować się z Inspektorem ochrony danych. Posiadają Państwo prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących naruszałoby przepisy RODO z dnia 27 kwietnia 2016 roku. Dane osobowe zbierane są w ramach korzystania z usług, ze stron internetowych oraz zapisywanych w plikach cookies. Zostałem/am zapoznany/a z pouczeniem dotyczącym z prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Przyjmuję do wiadomości, że mogę w dowolnym momencie wycofać tę zgodę. Wycofanie przeze mnie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie mojej zgody przed jej wycofaniem.